Omega 3 masne kiseline su od ključne važnosti za naše zdravlje. Nažalost, ljudsko tijelo ove esencijalne kiseline ne može proizvesti pa je nužno unositi ih putem hrane.
Postoje tri vrste omega 3 masnih kiselina, a to su: EPA (eikosapentaenoična kiselina), DHA (dokosaheksaenoična kiselina), ALA (alfa-linolenska kiselina).

Svaka od njih ima širok spektar zdravstvenih dobrobiti, a ovo su najvažnije:

  • omogućuju normalan rast i razvoj
  • održavaju funkcije mozga
  • smanjuju rizik od srčanih bolesti

Djelovanje na zdravlje

Omega 3 masne kiseline su od ključne važnosti za zdravlje srca. One povećavaju dobar kolesterol, a smanjuju trigliceride, čije visoke razine predstavljaju rizik od srčanih oboljenja.
Ovi spojevi također mogu smanjiti rizik od pojave bolesti poput dijabetesa, reumatoidnog artritisa, lupusa, osteoporoze pa čak i nekih vrsta raka, osobito raka prostate i dojke.
Važne su i za održavanje mentalnog zdravlja. Pomažu u prevenciji nervoze, razdražljivosti, oscilacija u raspoloženju, depresije, shizofrenije i demencije.
Koriste i kod poremećaja poznatog kao ADHD (poremećaj hiperaktivnosti i poremećaja pažnje) što je posebno važno za mlađu populaciju koja pati od ovog poremećaja.
Imaju blagotvorno djelovanje i kod problema s očima i vidom, kod kožnih oboljenja, upalnih bolesti crijeva i astme.
Omega 3 masne kiseline pospješuju apsorpciju nutrijenata te doprinose izbacivanju toksina i štetnih tvari iz organizma.

Simptomi nedostatka omega 3 kiselina

Naše tijelo nam putem nekoliko simptoma jasno signalizira da mu nedostaju ove masnoće i ti znakovi se nikako ne bi trebali zanemariti.
Oni uključuju kroničan umor, usporen metabolizam, neopravdano debljanje, opetovane upale, oslabljenu cirkulaciju, kožne probleme kao i probleme s očima i vidom.
Kod manjka ovih spojeva javljaju se i kognitivne poteškoće poput oslabljene memorije i koncentracije.

Omega 3 izvori

Riba i riblje ulje su prvi na listi najboljih izvora omega 3 masnih kiselina. Preporučljiva je konzumacija ribe barem dva do tri puta tjedno, osobito lososa i skuše.
I neke druge namirnice su dobri izvori ovih tvari. To su namirnice biljnog podrijetla poput sjemenki lana i konoplje, chia sjemenki, cvjetače, prokulice, brokula, špinata i drugog zelenog lisnatog povrća. Tu su i alge te orašasti plodovi poput oraha i lješnjaka.

Za održavanje optimalnih razina ovih kiselina spomenute namirnice mogu biti od koristi. No, ako vam je dijagnosticiran njihov nedostatak, najbolje učinke postići ćete redovitom konzumacijom ribe kao i suplemenata jer su u njima sadržane sve vrste omega kiselina i to u visokim količinama.